Göm menyn

Programvara för multicore-system

De som jobbar med utveckling av mjukvara till datorer står inför sin största utmaning någonsin. Programmen måste till stor del skrivas om, parallelliseras, för att hänga med i processortillverkarnas teknikskifte.

Sedan några år genomförs en övergång till så kallade multicore-processorer, där chippen förses med allt fler processorkärnor. Teknikskiftet innebär högre prestanda till lägre energiåtgång, men också en ökande specialisering där olika processortyper får olika uppgifter. Ett aktuellt exempel är grafikprocessorer (GPU) som kan utföra vissa typer av beräkningar mycket snabbare och med mindre energibehov än standardprocessorer.

Nu har ett treårigt EU-projekt fått uppdraget att lösa problemet. En av åtta internationella partner är professor Christoph Kesslers arbetsgrupp för kompilatorteknik och parallella beräkningar vid Linköpings universitet. Projektet PEPPHER (Performance portability and programmability of heterogeneous many-core architectures) startade i januari 2010.

Projektet utvecklar en metodik och arkitektur för applikationsprogram som gör att de kan köras på olika typer av homogena, heterogena och hybrida multicore-system, medan prestandakritiska aspekter hanteras automatiskt vid övergången till ett annat system (prestandaportabilitet).

I ansökningsfasen rankades PEPPHER-projektet med toppbetyg på en delad förstaplats inom sin kategori. Projektet har en totalbudget på 3.4 miljoner euro, motsvarande 34 miljoner kronor.

Förutom LiU ingår tre andra europeiska universitet (Wien, Chalmers och Karlsruhe), ett nationellt forskningsinstitut (INRIA Bordeaux), två små/medelstora europeiska företag (Codeplay och Movidius) och ett av Intels europeiska forskningslaboratorier.


Åke Hjelm 2010-04-09



Tidigare nyheter

Arkiv från 2009-10-06
 

Senaste LiU Magasin


Sidansvarig: ake.hjelm@liu.se
Senast uppdaterad: 2014-08-29